Wij zijn een KiVaschool!

Op de Wegwijzer gebruiken we de methode KiVa.  KiVa is een preventief, schoolbreed programma (van groep 1 tot groep 8), gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. Het programma zet in op positieve groepsvorming, zodat ieder kind met plezier naar school gaat.

Met KiVa worden de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen gestimuleerd.  Ze leren vaardigheden zoals: kennismaken, luisteren, communiceren, zelfvertrouwen, gevoelens uiten, assertiviteit, weerbaarheid, conflicten oplossen, omgaan met groepsdruk, risico’s inschatten en doelen stellen. Zo verbeteren de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school. Groepsproblemen, zoals pesten, worden met KiVa effectief voorkomen. Het programma zet inhoudelijk in op preventie maar bevat ook curatieve onderdelen waarmee problemen worden opgelost.

KiVa is ontwikkeld aan de universiteit van Finland en is wetenschappelijk bewezen effectief! Het is het enige programma waarvan de effectiviteit internationaal is aangetoond. Doordat KiVa een sterke link heeft met de wetenschappelijke wereld, blijft het programma zich continue doorontwikkelen.

Onze Wegwijzerregels

Thematisch onderwijs

Met onze methodes Kleuteruniversiteit en Alles in 1 bieden we betekenisvol, thematisch onderwijs aan. Er is binnen ons onderwijs aandacht voor geluk en gezondheid. Wij hebben oog voor de verschillende talenten van kinderen en maken kinderen bewust van hun eigen leerproces. De groepen zijn homogeen samengesteld, waarbij er binnen een groep verschil is in begaafdheid, belangstelling, talenten en motivatie .

Coöperatief leren

Coöperatief leren is een onderwijssituatie waarin leerlingen in kleine groepjes op een gestructureerde manier samen werken aan een leertaak met een gezamenlijk doel. We bevorderen hiermee de zelfstandigheid van de kinderen, verhogen de leerprestaties en benutten de verschillen van de kinderen als kansen om van elkaar te leren. Daarnaast realiseren we door coöperatieve leren een goed pedagogisch klimaat.

Voorbeelden van basiswerkvormen (didactische structuren):

• zoek iemand die: Kinderen lopen door het lokaal met het doel “Zoek iemand die” een antwoord weet op één van de opdrachten op een werkblad.
  • binnenkring/buitenkring: De kinderen staan in twee concentrische cirkels. Doordat de kinderen in één van de kringen roteren, ontstaan steeds nieuwe tweetallen.
  • twee vergelijk: In tweetallen geven de kinderen meerdere reacties op een vraag, vergelijken met een ander tweetal en bedenken samen daarmee nog meer antwoorden.

Naast bovenstaande didactische werkvormen worden nog veel meer werkvormen uitgevoerd in de groepen.

Meervoudige intelligentie

Op de Wegwijzer gaan wij er vanuit dat ieder kind uniek is en beschikt over sterke en zwakke kanten. Door uit te gaan van de talenten van kinderen wordt het zelfvertrouwen en het positief zelfbeeld versterkt. Volgens ons is dit een voorwaarde om samen te kunnen leren en jezelf te kunnen ontwikkelen.

We hebben ons verdiept in het gedachtegoed van Howard Gardner. Volgens hem zijn er grote verschillen tussen leerlingen, er is niet één manier van knap-zijn. Het gaat er niet om “hoe knap je bent” maar “hoe ben je knap?”. De verschillende intelligenties heeft hij uitgewerkt in acht intelligenties.

Meervoudige intelligentie is een aanpak waarbij het onderwijs aansluit bij de sterke intelligentie van de leerling, waarbij alle intelligenties verder worden ontwikkeld en speciale aandacht besteed wordt aan het respecteren en waarderen van de onderlinge verschillen.

Verbaal-Linguïstische intelligentie (woordknap)

Taal: poëzie, spelling, lezen, verhalen

Logisch-Mathematische intelligentie (rekenknap)

logisch denken, cijfers, experimenteren